GAZ M-12 ZiM

V roce 1950 se v SSSR objevil automobil, který byl používán jako limuzína, sanitka i taxi.

O vývoji

Vývoj začal v roce 1948. Vůz mohli buď okopírovat z Buicka, kterého měli k dispozici, nebo vytvořit úplně nový automobil, který by použil některé prvky populární v té době v Americe. Konstruktéři se vydali druhou cestou, ZiM nebyl žádnou kopií konkrétního vozu, ani v designu, ani v technickém vybavení.

Výroba

Sovětský šesti až sedmimístný automobil vyšší třídy s karoserií "šestiokenní prodloužený sedan". Sériově se vyráběl v automobilce GAZ, v prvních letech ještě pojmenované Závod Molotova, od roku 1950, do roku 1960.

Nejdříve měl vůz několik let název ZIM, později se začal používat GAZ-12. Jako prototypy byly vytvořeny dva vozy typu Faeton.

ZIM se stal první limuzínou této automobilky, ještě než se objevila legendární Čajka. Celkem bylo vyrobeno 21 527 vozů a jediné vozy ještě vyšší třídy byly ZiSy. Je to první vůz se samonosnou karoserií, který měl tři řady sedaček. Unikátní u ruských vozů byla i hydromechanická převodovka.

Pod kapotou

Motor byl unifikován s motory vozů GAZ-51, GAZ-69. Řazení rychlostí bylo pákou u volantu. Mnoho dílů, jako například přední náprava, bylo unifikováno s Pobědou.

Kapota se otevírá jak nalevo, tak napravo. Nebo se může celá sundat. Pod kapotou je šestiválec s rozvodem SV, o objemu 3,5 litru. Maximální výkon 90 koňských sil. Na tu dobu potřeboval vysokooktanový benzín A70.

Ve voze

Zadní dveře se otevírají proti směru pohybu. Vzadu je vše. Loketní opěrky, popelníky, zapalovač, je možnost natáhnout si nohy, nebo posadit ochranku. Pro ni jsou tu sedátka.

Vedle řidiče lze posadit dva pasažéry. Hlavní přístrojová deska je tvořena především tachometrem, hodinami a třípásmovým rádiem. Pro zapnutí motoru je potřeba pravou rukou otočit klíč, a levou zmáčknout tlačítko startéru. Vůz se mohl rozjíždět i na druhý rychlostní stupeň. GAZ-12 nemá žádné posilovače, ale i bez nich lze s vozem jezdit úplně běžně, jako s moderním automobilem.

Zajímavosti

Cena nového vozu byla v 50. letech v SSSR 40 000 rublů. Za tyto peníze se daly koupit dvě Pobědy a jeden Moskvič.

Do ČSSR byl tento automobil dodáván mezi lety 1955-1957.

Vozy se vyvážely do okolních zemí, také do Finska, Švédska.

Byly také pokusy o přestavbu na pickup.

Maximální rychlost byla 120 km/h. Z nuly na 100 km/h se limuzína rozjela za 37 vteřin.

Spotřeba je přibližně 15 litrů na 100 km.

Vůz měl jediné brzdové světlo, uprostřed, ozdobené hvězdou.

Jízda v taxi ZIM byla skoro dvakrát dražší než v Pobědě.

Rudý prapor na kapotě se v noci rozsvěcel.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní