GAZ-22 Volga

Kombi s pohonem zadní nápravy.

GAZ-22, osobní vůz střední třídy s karoserií kombi. Interiér je 5-7 místný. Vzhled i konstrukce vychází z Volhy 21 třetí série. Prototyp vznikl v roce 1959, později vzniklo ještě několik vozů se vzhledem 2. série. Všechny ostatní jsou třetí série. Vůz kombi byl vyvíjen 2 roky.

GAZ-22 byl jeden z prvních crossoverů ve světě. Crossover je vůz se zvýšenou průchodivostí terénem s karoserií osobního vozu kombi.

Při výrobě 22 se použily boční části z 21 a poté se na koncích uřezaly, aby se k nim mohla přidělat zadní část typu kombi.

V 60. letech se dvacet dvojka vyráběla výhradně pro státní správu, jako třeba rychlá pomoc, nebo taxi. I díky tomu se těchto prvních kombíků dochovalo katastroficky málo. Objem zavazadlového prostoru je okolo 1000 litrů. Při složených sedačkách se zvětšuje na 1500.

Vůz se také vyvážel, do Finska, Švédska i do jiných zemí. V Anglii proběhl test vozu a vyšel článek v časopisu The Motor, kde sice kritizovali zastaralost a malý výkon vozu, ale chválili prostornost především zavazadlového oddělení a praktičnost vozu, bezpečnost, plynulost, vytrvalost. Vůz byl doporučován farmářům.

Motor s objemem 2,4 litru a výkonem 76 koňských sil. Převodovka mechanická třístupňová. Maximální rychlost 120 km/h. Průměrná spotřeba 15 litrů na 100 km. Zrychlení na 100 km/h za 34 vteřin. Do některých vozů se v Belgii montovaly naftové motory Perkins.

Mezi lety 1962 a 1970 se vyrobilo 12-14 000 automobilů. Do ČSSR byl vůz dodáván v letech 1965-1970.

Vedle zásobovacích vozů a taxi, či sanitek, jezdily i požární štábní vozy, policejní, nebo letištní vozy Follow me.

Sanitní vozy měly držáky na nosítka a základní zdravotní vybavení. Vnitřek vozu byl zateplen a dobře osvětlen. Zvenku měl vůz červené kříže, zadní okna měla matná skla, vepředu byl hledací světlomet a na střeše malý červeně osvětlený kříž.

V Lotyšsku vzniklo přestavbou i několik pickupů, které se ale nedochovaly. Přímo v továrně GAZ bylo vyrobeno 5 vozů Volha 22 kombi s pohonem všech kol, jednu z nich měl Brežněv, který s ní jezdil lovit do přírody. Některé Volhy byly předělávané amatérsky, s díly z vojenských terénních aut. Vzniklo i menší množství furgonů.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní