GAZ-46

Obojživelný terénní automobil s pohonem všech kol.

Vyráběl se od roku 1953. Armádní označení vozu je MAV. Malý automobil vodoplovoucí. Vůz je určen k provádění průzkumných úkolů a ženijních prací na vodě.

V druhé světové válce se mnoho obojživelných vozidel americké výroby dostalo do sovětského svazu, v rámci půjčky bojové techniky. Ještě rok před koncem války dodal Ford licenčně veškerou dokumentaci na výrobu vozidel Ford GPA do SSSR, kde probíhala výroba až do konce války. Po válce na těchto podkladech vytvořili projekty obojživelných vozů se sovětským vybavením.

Vůz je postaven na podvozku GAZ-69, s kterým sdílí většinu výbavy. Liší se především karoserií a plovoucím šroubem určeným k pohybu na vodě. Třílopatkový šroub je poháněn kardanovou hřídelí od přídavné převodovky. Vodní kormidlo na konci vozu umožňovalo manévrovat na vodě. V přední části vozu je výklopný vlnolam, na přístrojové desce je i signalizace na vodu uvnitř vozu.

Čelní sklo je sklopné dopředu. Na střešní konstrukci lze natáhnout plachtu.

Motor vozu byl od známé Pobědy GAZ M-20. Z GAZu-69 byla převodovka a nápravy. Pneumatiky byly speciální pro obojživelný vůz. Výroba probíhala do roku 1958, kdy se přesouvala výroba GAZu-69 do Uljanovska. V UAZu však neměli vybavení na výrobu tohoto obojživelného vozu, který nebyl potřeba ve větším množství, takže jeho výroba byla ukončena.

Posádku vozu tvoří 5 lidí.
Maximální rychlost 90 km/h.
Maximální rychlost ve vodě 10 km/h.

V sovětské armádě byly tyto vozy u samostatných přepravně-výsadkových praporů a pontonno-mostních pluků.

V ČSLA sloužily u ženijních jednotek, například u průzkumu říčního dna před stavbou mostu, nebo tahaly různá malá soulodí.

Vůz byl ve výrobě později nahrazen BRDM-1, mnohem výkonějším vozidlem.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní