GAZ-51

Sovětský nákladní automobil s nosností 2,5 t a s pohonem zadní nápravy.

Vůz byl projektován v roce 1938, v následujících letech proběhlo testování prototypů. První prototypy s označením GAZ-11-51 byly vyrobeny před Velkou vlasteneckou válkou. V roce 1940 se vůz účastnil Všesvazové zemědělsko-hospodářské výstavy v Moskvě. V 41. roce se chystala sériová výroba, ale začala válka. Mnoho dílů z tohoto vozu se začalo používat na jiná, vojenská vozidla vyráběná v té době.

Práce na tomto vozu se obnovily v roce 1943. Proběhla velká přestavba vozu, nyní se v mnohém lišícím od původního. Použili hydraulické ovládání brzd, navrhli novou kabinu a masku. Vzrostlo zatížení vozu i velikost pneumatik.

Ještě několikrát se měnil vzhled, až byl nakonec po válce předveden v Kremlu, kde dostal povolení k výrobě. Hned v roce 1946 započala sériová výroba. V roce 1955 proběhla modernizace, GAZ-51A se vyráběl do 2. dubna 1975. Celkem bylo vyrobeno 3 481 033 vozů všech modifikací.

Po zahájení sériové výroby se stal vůz velice oblíbený, díky své spolehlivosti a jednoduchosti, zároveň byl rychlý, pohodlný, ekonomický. Zvlášť chválen byl podvozek, který byl na nákladní vůz neobyčejně měkký. Proto byl vůz plně používán v hospodářském odvětví SSSR. Montovat se začal i v Irkutsku a Oděse. Zakrátko se stal nejrozšířenějším vozem v zemi. Celkem bylo vyrobeno 3 481 033 vozů GAZ-51.

Nejoblíbenější barvou nákladních vozů té doby byla zelená. Největším zákazníkem vozů v té době byla armáda. A civilní vozy zůstaly také v těchto barvách. V sovětském svazu se jednalo o velice oblíbený vůz, nejen proto, že pracoval v národním hospodářství, ale používaly se i k soukromým účelům, jako jsou svatby, nebo pohřby.

Kabina je určena pro dva lidi, ale bez problémů se sem vejdou tři. Sedačky jsou pohodlné a měkké, je zde dostatek místa a docela dobré topení. Komfort podobný jako v osobním vozu. Řidič již nepotřeboval vaťák a rukavice.

Pod kapotou GAZ-51 je ještě předválečný spolehlivý řadový šestiválec s rozvodem SV. Tlačítko startéru je u podlahy. Automobil má i ruční plyn. Převodovka je čtyřstupňová bez synchronizátorů.vní rychlost se téměř nepoužívá, auto se krásně rozjede na dvojku. Motor v GAZ-51 jezdí dobře i na malé otáčky a umí rozjet vůz téměř do 100 km/h. Objem motoru je 3,5 litru s výkonem 70 koňských sil.

Vůz se v průběhu let modernizoval, v 50. letech se kabina místo dřevěné začala vyrábět plechová. Některé verze dostaly poprvé u ruských vozů hydraulický posilovač brzd.

Motor má svůj původ v licenci od Dodge a Chryslera, je to tak úspěšný motor z konce 20. let, že se v USA vyráběl až do poloviny 70. let pro mnoho druhů vozidel. Ruská verze se vyráběla do roku 1989.

Licenčně se vůz vyráběl v Polsku jako Lublin-51, v Severní Koreji a v Číně. Od 50. let se tento vůz, jeden z nejlepších ve své třídě, vyvážel do mnoha Asijských a Afrických zemí a do Finska, Maďarska, Východního Německa.

Do ČSSR byl vůz dodáván v 50. letech přímo armádě a menší množství do civilního prostoru. Nástupcem ve výrobním programu se stal GAZ-52.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní