GAZ-66

Sovětský a ruský nákladní automobil s pohonem všech kol a možností odpojení přední nápravy, s nosností 2 tuny a kabinou nad motorem. Automobil GAZ 66 je dvounápravový s obdélníkovým rámem s tuhými nápravami a listovými pery.

První prototypy GAZ-66 byly vyrobeny v roce 1962 jako vývoj vozu GAZ-62, vyráběného na konci 50. let a jako nástupce vozu GAZ-63.

Výroba GAZ-66 začala v červenci 1964. V roce 1968 dostal vůz centrální regulaci tlaku v pneumatikách. V 66. roce dostal vůz na výstavě v Moskvě zlatou medaili. V následujícím roce obdržel zlatou medaili na mezinárodní výstavě v Lipsku.

V dubnu 1969 se stal prvním sovětským automobilem, který dostal znak kvality. Vůz se vyvážel do všech socialistických zemí.

Automobil je vybaven topením, vzadu vpravo za řidičem jsou páky převodovek. Nastupování do vozu neni úplně jednoduché, proto jsou na kolech speciální stupačky. Ve výbavě vozu byla pro odpočinek řidiče houpací síť.

Díky posilovači lze bez problémů otáčet volantem i na místě. Vůz je dvoumístný, uprostřed kabiny je motor.

GAZ-66 má dobré terénní vlastnosti díky samosvornému diferenciálu přední i zadní nápravy, velkou světlou výšce a regulaci tlaku v pneumatikách. Proto má vůz kompresor s přívodem od motoru.

Automobil má předehřev motoru PŽB-12. Brzdový systém je hydraulický s podtlakovým posilovačem. Vidlicový motor je totožný s tím na limuzínách GAZ-13 Čajka.

Díky své kompaktní konstrukci bez přední kapoty a dobré ložné ploše, je používán v ruské armádě také u výsadkových vojsk, kde po dopadu na padáku nehrozil náklon, protože vůz byl vyvážený díky motoru a kabině nad nápravou.

Nevýhodou byla však nedostatečná ochrana proti minám, z důvodu umístění kabiny nad nápravou. Od roku 1980 byly tyto vozy staženy z bojových jednotek v Afghánistánu.

Na podvozku 66 vzniklo mnoho verzí potřebných jak v armádě, tak v hospodářství.

Motor v automobilu je osmiválec s objemem 4,3 litru a výkonem 120 koňských sil. Převodovka mechanická, čtyřstupňová, synchronizovaná na 3. a 4. rychlosti. Maximální rychlost 90 km/h. Spotřeba paliva při rychlosti 60 km/h 20 litrů na 100 km.

Poslední vůz byl vyroben 1. července 1999. Celkem bylo vyrobeno 965 941 GAZů-66. Vůz byl ve výrobě nahrazen vozem GAZ-3308 Sadko.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní