Lvovský autobusový závod

Lvovský autobusový závod byl založen 21. května 1945. Nejdříve vyráběl pojízdné prodejny, autojeřáby, přívěsy. V roce 1956 vyrobil první autobus LAZ-695, který se udržel ve velkosériové výrobě do roku 2002 a v menších sériích ještě do roku 2006. V 50. letech byly zakoupeny autobusy Magirus, Mercedes a Neoplan aktuální produkce, které posloužily jako vzory pro autobus LAZ.

Od roku 1994 probíhala také výroba trolejbusů LAZ-52522. V posledních letech probíhala výroba moderních autobusů LAZ. V roce 2013 byla výroba zastavena, dceřiné společnosti již zbankrotovaly.

V Československu byl používán LAZ-690, což je automobilní jeřáb na podvozku ZiS-150, ZiL-164 a později, od roku 1965 na podvozku ZiL-130. Rozhodnutí o výrobě automobilních jeřábů ve Lvovském autobusovém závodě padlo v roce 1949. V plánu bylo 3000 kusů ročně.

Prvním jeřábem byl AK-32 na podvozku ZiS-150. V LAZu tento jeřáb vylepšili, unifikovali díly a snížili hmotnost o půl tuny. Tím vznikl LAZ-690. Maximální zatížení jeřábu je 3 tuny. Od roku 1965 se jeřáb montoval na vozy ZiL-130, ale již byl zastaralý s malým zatížením, proto vznikl čtyřtunový jeřáb K-46, který LAZ-690 nahradil.

Při vysunutých oporách může LAZ-690 přenášet náklad o hmotnosti 0,75-3 tuny, bez opor 0,4-1 tuna. Doporučená jízda vozu je 45 km/h, při převozu nákladu do 250 kg je povolená rychlost 5 km/h.

Jeřáby lze převážet po železnici bez rozebrání. Činnost jeřábu probíhá při zařazené první, nebo druhé převodové rychlosti, od toho závisí přenášený kroutící moment.Nevýhodou tohoto jeřábu je nemožnost mít zabžděný vůz ruční brzdou při práci jeřábu, protože nebyla přenesena z převodovky k vývodovému hřídely. Do ČSSR byly jeřáby dováženy v první polovině 60. let.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní