Likinský autobusový závod

První autobusy byly vyrobeny na konci 50. let, byl to ještě ZiL-158. V roce 1967 začala výroba nejrozšířenějšího autobusu značky LiAZ, jednalo se o typ LiAZ-677, kterého se do roku 2000 vyrobilo neskutečných 194 183 kusů. V roce 1975 se například vyrobilo 10 000 autobusů.

V roce 1988 začala výroba modernějšího autobusu LiAZ-5256, která byla hlavním vozem v produkci továrny v 90. letech.

V polovině 90. let se továrna dostala do špatné ekonomické situace a v roce 1997 vyhlásila bankrot a pokračovala jen konkurzní výroba. Značka 2x změnila majitele a nyní spadá pod Skupinu GAZ. Několik let vyráběla továrna také trolejbusy, nyní především modernizované autobusy 5256, nové typy 5292 a 6212.

V Československu jezdily pouze autobusy LiAZ-677. Byly to především televizní přenosové vozy se speciální nástavbou na autobusu, některé byly dodány v roce 1983.

Výroba autobusů LiAZ-677 probíhala v Likinském autobusovém závodě v letech 1967-2000. Celkem bylo vyrobeno 194 000 vozů. Na export do 16 zemí světa bylo prodáno 7133 autobusů. Vůz měl nahradit starší LiAZ-158V, zkoušky autobusu probíhaly v Soči a také na trase Moskva – Charkov – Soči – Tbilisi – Jerevan – Ordžonikidze – Moskva.

V roce 1968 začala sériová výroba. Od roku 1982 se vyráběla modernizovaná verze LiAZ-677M, která má lepší brzdový systém, hranatá zadní světla.

V roce 1994 sjel z výrobní linky poslední LiAZ-677M, poté byla celá linka rozebrána. Do roku 2000 nebo až 2004 probíhala ještě výroba v opravárenských závodech po celém Rusku. V mnoha největších městech již byly autobusy vyřazeny z provozu, ale v menších městech jich stále spousta jezdí.

Autobus má dvoje dveře pro cestující a jedny pro řidiče. Zadní náprava je značky Raba-Man maďarské výroby. Motor vozu je původem z nákladních vozů Ural-375D. Spotřeba se mohla dostat až na 50 litrů na 100 km, běžná byla 35 l/100 km.

Vůz je s pohonem zadní nápravy, motor osmiválcový, benzínový, s objemem 7 litrů a výkonem 200 koňských sil. Převodovka automatická, dvoustupňová. Maximální rychlost kolem 70 km/h.

Nevýhodou byl hlučný motor, od kterého šlo v létě také mnoho tepla, v kabině byl také cítit smrad z výfukových spalin, drnčení převodovky v důsledku opotřebení ložisek střední hřídele mezi motorem a převodovkou. Často se také stávalo, že se v autobusech topilo i v létě, protože páka přepínání topení byla špatně umístěna a líný řidič ji nepřepínal.

Automatická převodovka občas způsobila, že přetížený autobus nemohl vyjet kopec a část cestujících musela vystoupit. Problém se řešil výměnou převodovky za manuální z Uralu-375D.

Vzniklo také mnoho památníků věnovaných těmto autobusům, které mají přezdívku Skotovoz, Lunochod, Stodola, Slon, Krokodýl.

Novější produkce značky:

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní