Moskvič 2141 Aleko

V 70. letech jako náhrada Moskviče 412, vzniklo několik prototypů série C. Jenže ministerstvo mělo jiný názor a hledaly se nabídky zahraničních firem. Fiat nabízel model Tipo, Citroen BX, Porsche vůz, který se později podobal Volkswagenu Bora. Některé jiné zdroje udávají, že Porsche navrhlo také vyrábět v Moskvě vůz 924. Což ale Brežněv nechtěl ani slyšet.

Nakonec padlo rozhodnutí, nakoupit několik americko-francouzských vozů Simca 1308, evropských vozů roku 1976. Jeden vůz byl rozebrán a celý okopírován. Konstruktéři by raději projektovali svůj vlastní vůz, ale nemohli nic jiného dělat.

Prototyp vozu Moskvič 2141 se skládal z originální karoserie Simcy, pouze přední část byla uřezána a nahrazena novou maskou. Motor byl z vozu Moskvič 412. Představen byl ředitelství v roce 1977, čtyři měsíce od začátku projektování.

Velkými úpravami prošel především podvozek, který byl u Simcy nedostatečně propracovaný. Karoserie v okolí předního konce střechy a motorového úseku byla upravena.

Podle hlavního konstruktéra zůstala ze Simcy původní pouze část konstrukce střechy a profily rámů oken.

Žádné problémy s autorskými právy po uvedení vozu na trh nebyly, ani ze strany francouzů.

Díky tomu, že motor pohánějící přední nápravu byl umístěn podélně a ne napříč, jak je tomu u jiných novějších vozů, byla zde možnost vyrábět vůz s pohonem obou náprav. Takové pokusy se opravdu prováděly a v 90. letech se dospělo až do sériové výroby.

Vůz měl díky své konstrukci na začátku 90. let velice dobrou pasivní bezpečnost srovnatelnou se západními vozy. Boris Jelcin míval Moskvič 2141 stříbrné barvy.

Pro vůz byly navrženy nové motory 1,6 litru s 8 nebo 16 ventily i turbodiesel, jenže továrna vyrábějící tyto motory se během krize v 90. letech příliš zadlužila a zbankrotovala. Proto se do těchto vozů nakonec nejvíc montovaly motory VAZ-2106 a Moskvičovský UZAM-331. Tyto nedostatečné motory měly podíl na neúspěchu vozu. Později se do vozu montovaly i naftové motory Ford a Renault.

Práce na sedanu Moskvič 2142 probíhaly až po dokončení hatchbacku, což značně stížilo práce. Všem bylo jasné že se všechny varianty měly projektovat najednou. Vznikaly tak směšné situace, kdy se muselo bojovat za to, aby bylo osvětlení v přihrádce, nebo aby byly ve dveřích kapsy. Těžko se to vysvětlovalo vedoucímu konstruktéru, který ve svých 45 letech nikdy neseděl za volantem. Popelník konstruoval člověk, který nikdy v životě nekouřil. Podle slov projektanta vozu, něco neskutečného.

Nakonec tento model sedanu stejně nešel do masové sériové výroby, pouze do malých sérií. V Jugoslávii vznikl také prototyp kombi a vyrábělo se menší množství pickupů.

Charakteristické vlastnosti vozů Moskvič ALEKO 2141 je prostorný interiér a zavazadlový prostor, efektivní vytápění, dobré řízení ve vysokých rychlostech, pohyb po zasněžených a bahnitých cestách. Výroba probíhala mezi lety 1986 a 2002. Cena nového vozu 1990: 89 900 Kč. Do ČSSR byl vůz dodáván mezi lety 1987-1992.

Pohodlím pro řidiče v mnohém převyšuje veškeré ruské automobily na 10 let dopředu, zahrnujíce řadu 110 automobilky VAZ.

Nevýhodou vozu však po celou dobu byla špatná kvalita dílů a především špatná kvalita laku vozu, která se během let výroby spíše zhoršovala. V 90. letech při přechodu na zjednodušenou technologii lakování začaly rezivět vozy již v prvním roce provozu. V polovině 90. let se snažili vylepšit spolehlivost vozu západními díly, jako novými motory, brzdovými systémy, světly, to však zvýšilo jen cenu vozu a neřešilo hlavní problém s kvetoucími plechy. Kromě toho byly poslední vyrobené vozy nekompletní a domontovány byly v provizorních podmínkách.

V roce 1997 byla představena modernizovaná verze Moskvič Svjatogor s motorem Renault, modernějším vzhledem a zahraničními brzdami, spojkou či osvětlením. Na některé vozy se však stále montovaly motory VAZ-2106 nebo nově VAZ-2130 s objemem 1,8 litru.

Na konci 90. let měla automobilka velké finanční potíže, také díky malému zájmu o automobily Moskvič Ivan Kalita, Duet, Knjaz Vladimir a postupně se začaly rozprodávat jednotlivé úseky továrny. V roce 2001 vyrobil Moskvič jen 800 automobilů, pro rentabilnost výroby bylo potřeba prodat ročně minimálně 40 000 automobilů. 4. března 2002 byla hlavní výrobní linka zastavena navždy. V Kyjevě se 2141 montoval do roku 2002.

Na konci 90. let byla automobilka na pokraji bankrotu, protože příliš mnoho peněz investovali na tvorbu různých neobvyklých prototypů, místo toho, aby vylepšili sériovou výrobu. Postupně byli propuštěni zaměstnanci, odvezeno vybavení, továrna byla zničena, včetně muzea. Tím končí historie této ve světě známé značky.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní