Moskvič 407

Předchůdcem Moskviče 407 byla 402, která se vyráběla mezi lety 1956-1958. Měla ještě předválečný motor s rozvody SV. Ale byl to první automobil, který měl rádio.

Moskvič 402 je malý automobil, nástupce Moskviče 401. Ten již na počátku 50. let vypadal zastarale, protože vycházel z předválečného Opelu Kadett. Moskvič 402 měl mít tedy nový typ kapoty, řadící páku pod volantem a další vylepšení. Z Moskviče 402 vychází i kombi 423, terénní sedan 410 a terénní kombi 411, oba s pohonem všech kol. Maximální rychlost Moskviče 402 je 105 km/h a spotřeba 7 l/100km.

Při zahájení projektu tohoto vozu bylo mnoho konstruktérů převeleno z továrny GAZ do Moskvy. Protože v té době probíhaly práce na konstrukci první Volhy, lze mnoho podobných prvků najít i na Moskviči. Tato vizuální podobnost dávala světu vědět, že na sovětské silnice vyjíždí nové pokolení osobních automobilů.

První prototypy Moskviče byly hotovy už v roce 1951. Pro srovnání byly zakoupeny zahraniční vozy Fiat-1100, Simca Aronde, Citroen 2CV, Hillman Minx, Ford Taunus a Consul. Ani jeden z nich nebyl brán jako vzor, ale některá technická řešení pomohla při vývoji nového Moskviče. V Gorkovském závodu byly vyrobeny formy, jinde v té době na ně ani nebyly technologie. Bylo vyrobeno několik předsériových vozů, které prošly náročními testy u Moskvy i na Krymu. V koloně testovacíéch vozů jel i anglický Hilman, francouzská Simca a německý Ford. Moskvič je však porazil téměř ve všech disciplínách. 20. dubna 1956 byla zahájena sériová výroba.

Kufr byl nyní s přístupem zvenku vozu, ne jako na starém Moskviči. Dokonce se dal otvírat zevnitř vozu páčkou. Vůz měl zaoblená okna, rádio, ukazatele směru, vnitřní topení s vedením vzduchu na čelní sklo, což byla výbava, kterou často neměly ani západní vozy stejné třídy. Předchozí model Moskviče topení neměl. 402 je také první sovětský vůz s teleskopickými tlumiči. Avšak hlavním nedostatkem Moskviče byl motor. Slabý, zastaralý s rozvodem SV, z poloviny třicátých let.

Na projekt 406 s motorem OHV nebyly finance, takže byl časem upraven motor ze starého Moskviče 400 a dostal nové rozvody OHV a hliníkový blok. Objem byl nyní 1360 kubických centimetrů a výkon 45 koní. Označení vozu s tímto motorem je Moskvič 407.

Vyráběl se od května 1958, po roce a půl dostal vůz čtyřstupňovou převodovku, na třetím a čtvrtém stupni synchronizovanou. Spotřeba nového motoru byla asi 10 litrů na 100 km, maximální rychlost 115 km/h. Na rozdíl od 402 měl vůz boční nápisy Moskvič.

V roce 1960 dostala 407 novou masku a postupně se měnilo několik detailů. V únoru 1962 zmizely z nárazníků tesáky. Do Československa byl vůz dodáván mezi lety 1958 a 1963.

Více než polovina Moskvičů šla na export, kromě socialistických zemí i do Francie, Belgie, Anglie, do Skandinávských zemí i jinam. Vyráběly se také verze s volantem vpravo. Vývozní verze měly často dvoubarevnou karoserii. Právě na vývoz byly určeny modely 410 a 411 což jsou jedny z prvních SUV a často moderní SUVčka v terénu předčí. V Belgii se firma Scaldia zabývala montáží vozů z polotovarů. Moskviče 407 a 423 dostaly ocenění a diplom na výstavě v Bruselu a také zlatou medaili v Moskvě.

Celkem šlo na export 120 903 aut z celkového počtu 359 980 Moskvičů 407, jejichž výroba skončila v říjnu 1963. Cena vozu byla 25 000 rublů, tedy o 9 tisíc více než 402.

Vozy se také účastnily různých soutěží, například závodu Tisíc jezer a Rallye Akropolis.

Při návštěvě Chruščova u amerického prezidenta Eisenhovera v roce 1959 přišla řeč i na automobily, prezident pochválil Moskviče-407 a nadhodil, že by se mohly prodávat i v Americe, že by časem rád měl jednoho na svém ranči. Po návratu Chruščova do Moskvy vydal příkaz hlavnímu konstruktorovi Andronovi, aby vyrobili tři Moskviče – v žluté, zelené a višňové barvě, aby bylo na výběr. Tyto vozy měly být v nadstandartní kvalitě, s drahými materiály. Po 10 dnech byli konstruktéři s prací hotovy a vozy předaly dál. Jenže v té době byl nad Sovětským svazem sestřelen špionážní výškový údajně nesestřelitelný letoun U2, patřící CIA. Ještě před tímto incidentem americký ministr obchodu prohlašoval, že udělá cokoliv, aby zabránil prodeji Moskvičů v USA.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní