Moskvič 408

Při vývoji vozu byly použity nové nápravy, brzdová soustava, převodovka i motor, které sice byly použity na modelu 403, ale byly určeny především pro moderní Moskvič 408.

V září 1964 z brány Moskevského závodu malolitrážních automobilů vyjel první Moskvič 408. Vůz se začal vyrábět v době, kdy probíhaly kosmické závody mezi Sovětským svazem a USA, proto má Moskvič patřičný design.

Moskvič 408 se vyráběl do prosince 1975. Do roku 1967 byl hlavním vozem automobilky, po něm tuto roli převzal Moskvič 412, ale oba se dlouho vyráběly společně. 408 se také jednu dobu vyráběla v Iževsku, kde ho ale po roce výroby nahradil Moskvič 412. Na označení 408 si stěžoval Peugeot, který měl patent na vozy s nulou uprostřed. Proto se na západě označoval jako Moskvič Elite.

Verze se čtyřmi světly vpředu byla určena na export. Je to první sovětský vůz, u kterého se kapota otevírá dopředu. Pod ní je čtyřválec OHV s výkonem 50 koní. Řadící páka je pod volantem. Z vozu je dobrý výhled, i uvnitř je prostorný. Vůz vlastně není o moc centimetrů větší než Moskvič 407, ale díky jiným tvarům je mnohem prostornější.

V roce 1968 se místo jedné velké sedačky vpředu, montovala dvě oddělená sedadla. Do roku 1969 měl Moskvič 408 i 412 kulatá přední světla a zadní byla vertikální, jinak se vozy lišily jen motorem. Později oba typy dostaly hranatější světla vyráběná v Německé demokratické republice, jinou masku a zadní světla. V roce 1971 dostal vůz novou přístrojovou desku tvořenou plasty a řadící páka se přesunula na podlahu. Oba vozy měly nyní vylepšenou pasivní bezpečnost, splňovaly tedy evropské normy a dostaly označení IE. Moskvič 408 byl prvním sovětským vozem, na kterém byl proveden crash test.

Motor s objemem 1,36 litru a výkonem 50 koňských sil. Převodovka je čtyřstupňová. Novinkou byl dvoukomorový karburátor. Přesto motor nebyl příliš výkonný, proto vznikl o 15 koňských sil výkonější Moskvič 412 s rozvody OHC o objemu 1,5 litru. Maximální rychlost 408 je 120 km/h. Zrychlení na 100km/h za 29 vteřin. 2., 3. a 4. rychlostní stupeň jsou synchronizované. Byl to první sovětský vůz s třináctipalcovými koly.

Okolo poloviny vozů šlo na export, do Finska, Francie, Německa, pro Anglii se vyráběla verze s volantem vpravo. Montoval se také v Bulharsku a Belgii, kde některé vozy dostaly naftové motory.

Cena nového vozu byla 4 000 rublů, nebo 41 760-46 400 Kčs v 70. letech. Vyrábělo se také kombi 426 a furgon 433.

Moskvič 408 byl úspěšný v rallye, jak v Rusku, tak v Polsku, Československu na Rallye Vltava, ale i Řecku. Do ČSSR byl vůz dodáván mezi lety 1966-1976.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní