UAZ-450

Terénní mikroautobus s pohonem všech kol. Vůz má stálý pohon zadní nápravy a připojitelný pohon přední nápravy. Je na rámovém podvozku.

V Uljanovském automobilovém závodě se nejdříve vyráběly za války lehké nákladní vozy ZiS-5, později sem byla přesunuta výroba výborných terénních vozů GAZ-69.

Později se na podvozku GAZ-69 začaly projektovat více univerzální automobily s nosností přes 800 kg, ze kterých vznikl UAZ-450.

Je to první masově vyráběný vůz na světě, který měl pohon všech kol a vagónové uspořádání bez kapoty. Verze s valníkem lze počítat jako první sovětský nákladní automobil s kabinou nad motorem.

Motor byl zpočátku z vozu Poběda s rozvody SV, objem 2,1 litru a třístupňovou převodovkou. Maximální rychlost kolem 90 km/h. Spotřeba okolo 14 litrů na 100 km.

Vůz se vyráběl mezi lety 1958 a 1965 ve verzích jako mikrobus, sanitní vůz, nákladní vůz s korbou a vznikl také experimentální tahač UAZ-450P s návěsem UAZ-752.

Startování se provádí pomocí nožního pedálu. Vůz má také dvě nádrže o objemu 40 litrů každé. Podle roku výroby měly některé vozy ještě přední dveře otevírané proti směru jízdy.

UAZ-451 byl velice podobný, lišil se jen tím, že měl poháněnou jen zadní nápravu a byl tedy určen především na silnice. Motor měl již s rozvody OHV totožný s Volhou a převodovka byla čtyřstupňová.

Oba vozy sloužily také v Československé lidové armádě, nebo u hasičských sborů.

Celkem bylo vyrobeno 55 319 vozů všech modifikací.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní