Lada Oka

První verze vozu před zahájením sériové výroby měly mít kompaktní motor z vozu Fiat-126p. To se ale kvůli problémům v Polsku neuskutečnilo.

Proto byl navržen nový vůz. Má sice téměř stejnou karoserii a různá konstrukční řešení stejná jako Cuore, ale zbytek automobilu byl vytvořen nový. Zvláště pohonné ústrojí a podvozek.

Stejně jako Daihatsu Cuore, měla mít Oka tříválcový motor, ale z důvodu zpoždění vývoje tohoto motoru, bylo rozhodnuto použít dvouválec, jehož původ je v čtyřválci motoru 1,3 litru z vozu Lada 2108 Samara. Tříválec byl dokončen na začátku 90. let, ale krize v průmyslu nedovolila realizovat tento projekt.

Testy vozu probíhaly také v Kavkazských horách. Byli překvapeni nejen dobrou dynamikou, jízdními vlastnostmi, ale i dobrou průjezdností. Další testy proběhly v Ázerbajdžánu a Turkmenistánu. Zimní testy byly na severu, v teplotách -46°C.

Výroba probíhala od roku 1988 do roku 2008. Vůz byl vyprojektován v automobilce VAZ v Togliatti, kde byl také několik let vyráběn, především jako vůz pro invalidy. Vyráběl se v průběhu let také v továrnách KamAZ ve městě Naberežnyje Čelny a SeAZ v Serpuchově.

Výroba Oky v továrně VAZ byla zastavena v roce 1995. V té době byl dokončen silnější motor 0,75 litru, také ze Samary.

V roce 2006 přestal AvtoVAZ vyrábět motory, které nyní potřebovaly úpravu na Euro-2. Výměna klasického karburátoru za drahé elektronické vstřikování a katalyzátor by se závodu nevyplatila. V té době byla také ukončena výroba v továrně KamAZ, kterou koupila skupina Sollers (UAZ a další značky).

Závod SeAZ začal montovat do Oky čínský importní motor se vstřikováním. V roce 2007 se na základě Oky začal vyrábět pickup a furgon. Od ledna 2008 splňovala Oka Euro-3. Od konce roku 2008 se přestala vyrábět, protože se to již nevyplatilo. V roce 2009 se zbytek vozů rozprodal a kromě galvavovny a některých oddělení již celá továrna stojí. V roce 2010 mělo být vyrobeno několik pickupů.

Vyráběla se i verze s elektrickým pohonem. Byla vytvořena společnost, která v roce 2007 prodávala tyto neobvyklé verze v USA.

Předchůdcem Lady Oky byl v Serpuchově SMZ S3D – invalidní vozítko, a v Záporoží malý automobil ZAZ-968. Následovníka v podstatě nemá.

Do ČR nebyl oficiálně vůz dodáván, ale mezi lety 1992 a 1993 se jich sem několik dostalo.

Poháněna je přední náprava, motor vozu je dvouválec s objemem 739 kubických centimetrů a výkonem 33 koňských sil, s karburátorem. Převodovka je mechanická, čtyřstupňová. Průměrná spotřeba činí 4 litry na 100 kilometrů. Cena nového vozu okolo roku 2008 byla 108 000 rublů nebo 4 000 dolarů. Maximální rychlost je 120 km/h. 0-100 km/h za 30 vteřin.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní