VAZ-2102 Žiguli

Když v druhé polovině 60. let probíhal v institutu NAMI v Sovětském svazu výběr nového lidového vozu, mezi kandidáty se dostal Ford, Peugeot, Renault a Fiat. Rozhodlo se nakonec o italském vozu Fiat 124. VAZ-2102 vycházel z vozu Fiat 124 familiare.

Vůz s karoserií kombi se vyráběl od dubna roku 1972 do jara 1985, za tu dobu bylo vyrobeno 666 989 kusů.

Cena nového vozu byla okolo 66 000 Kčs. Mezi lety 1973 a 1987 jich bylo do Československa dovezeno 25 700, což je o 150 000 méně, než sedanů základního typu. Člověk tedy musel mít na sehnání kombíku velké štěstí.

Kombi má motor 1,2 litru, čtyřválec s výkonem 64 koňských sil. Převodovka je mechanická, čtyřstupňová.

Motor rozjede auto na 100 km/h za něco přes 20 sekund. Maximální rychlost je kolem 135 km/h. Brzdy jsou bez posilovače. Převodovka je synchronizovaná na všech rychlostech.

Vůz byl na export vybaven i silnějšími motory, VAZ-21021 s motorem 1300, VAZ-21023 s motorem 1500, případně VAZ-2801 Elektro s elektromotorem.

Vůz dostal oproti sedanu tužší pružiny a lepší pneumatiky. Vozy první série měly kulaté zrcátko, později bylo hranatější.

VAZ-2102 se vyvážel do mnoha evropských zemí, také do Franice, Švýcarska, Německa, Rakouska, Jugoslávie, Maďarska, Velké Británie (tam byl ukazatel rychlosti v mílích za hodinu).

Například v roce 1976 šlo na export 88 tisíc automobilů. Nejlepší vývozní varianty měly zadní stěrač a ostřikovač a sedačky byly z luxusního VAZ-2106 tedy Lada 1600, někdy i přístrojovku a motor od VAZ-2103.

Mezi konkurenty v zahraničí patřil PolskiFiat 125 kombi, který šel zezačátku jen na vývoz. V Československu se nové vozy VAZ-2102 prodávaly do roku 1987.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní