VAZ-2104

Automobil vychází z vozu VAZ 2102. Dostatečně velký prostor 375 litrů se při složení sedaček zvětší na 1 340. Byla však provedena celková modernizace interiéru i exteriéru, která probíhala současně s vývojem VAZ-2105.

Interiér byl obnoven: nová přístrojová deska, páčky, volant, regulovatelné sedačky s opěrkami hlavy, výplně dveří. Úplně přepracovány byly systémy topení a ventilace. Toto vše bylo provedeno na sedanu, vývoj nového kombíku začal v roce 1978.

Nebylo třeba mnoho změn, většina se použije z VAZu-2105 a zadní část většinou ze starého kombíku. Ale zadní stěnu nechtěli konstruktéři použít starou, jako tomu bylo u modernizovaného kombi u Moskviče, kde k modernějšímu vozu dali zadní víko a okolí ze starého kombi.

VAZ-2104 dostal nová zadní světla, větší zadní okno, jiný tvar dveří, ve výbavě postupně přibyl zadní stěrač s ostřikovačem. Také použili již v Nivě prověřené teleskopické vzpěry zadních dveří. Základní výbava zahrnovala také vyhřívané zadní okno, což starší VAZ-2102 v základní výbavě neměl.

Kombi je s motorem 1,3 litru a výkonem 63 koňských sil. V základu byl použit vylepšený motor VAZ-21011, místo řetězu byl namontován rozvodový řemen, dále karburátor Ozon, se systémem ekonomizéru s elektronickým řízením volnoběhu.

Motor se stal ekonomičtější a ekologičtější. Převodovka byla vylepšená čtyřstupňová, později u některých vozů pětistupňová. Brzdy dostaly podtlakový posilovač.

Poměrně výkonný motor bez problémů rozjede vůz z nuly na 100 km/h za 20 vteřin. Maximální rychlost je asi 140 km/h. Spotřeba paliva asi 7,5 litru na 100 km.

Do vozu se však během let montovala většina VAZovských motorů a to i naftových. Benzínové např. 1200, 1300, 1500, 1600, 1700.

Novinkou je regulování zrcátek přímo z vozu. Další novinkou byl hydrokolektor světel a regulátor osvětlení přístrojové desky.

V červnu 1984 byla vyrobena první zkušební série 10 vozů. Poté se rozběhla sériová výroba. Automobil se vyráběl od 2. července 1984 do 17. září 2012. Celkem se vyrobilo 1 142 000 vozů.

Lada 2104 se později vyráběla i ve 4 továrnách na Ukrajině, chvíli v Egyptě, téměř 10 let v ruském Iževsku i v Čečně. V Iževsku již bylo do vozů montováno vícebodové vstřikování Mpi, vozy plní Euro 4.

Do ČSSR bylo dodáno mezi lety 1986 a 1990 8956 vozů VAZ 2104 všech verzí. Do roku 2000 dalších odhadem 200 vozů 21043 s motorem 1500 a s motorem 1700 asi 300 vozů.

Cena byla v 80. letech 78 000 Kčs. V 90. letech klesala od 199 800 Kč postupně až na 159 800 Kč v roce 1999.

Na export šlo velké množství vozů, byly totiž díky praktičnosti velmi oblíbené. Dodnes jezdí automobily v Kanadě, zemích Latinské Ameriky, ve Střední Americe, v Africe, v mnoha Asijských zemích. Malé množství se pravděpodobně dostalo i do Austrálie a na Nový Zéland. V Evropě se vozy prodávaly ve většině zemí včetně Velké Británie.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní