VAZ-2105

Když porovnáme VAZ 2105 s předchůdcem 2101, který vychází z Fiatu 124, je zde vidět pokrok. Ale konstrukčně se auta téměř neliší. 2105 je podobně jako 2101 základní model, z kterého vychází vůz 2107 podobně jako u předchůdce je luxusnější verzí 2103.

U vozu byla změněna celá přední maska. Změny se dočkala také přední i zadní světla, nárazníky, kliky dveří, zmizela boční trojúhelníková okénka. Dlouho se debatovalo, jestli zachovat tato výklopná okénka, někteří tvrdili, že vozy na západě, které je nemají, jsou již vybaveny klimatizací.

V interiéru je již oproti předchůdcům o něco modernější rozložení přístrojů a ukazatelů, přední sedačky mají opěrky hlavy, nové jsou výplně dveří. Automobil je stále vybaven ručním sytičem, který je potřeba povytáhnout před startem.

V polovině 70. let byla schválena mezinárodní pravidla o menší toxičnosti, o úrovni vnějšího i vnitřního hluku a bezpečnosti vozů. Proto byly některé prvky v tomto vozu vylepšeny.

V roce 1979 prošly tři vozy homologací ve Francii. Již další rok byly první ukázkové vozy dovezeny do Panamy, Švédska, Norska, Finska a řady jiných zemí. A po roce byl zahájen masový vývoz. Konkurencí vozu byl například Opel Ascona B, nebo Alfa Romeo Alfetta.

Automobil se začal vyrábět v roce 1980, ukončení výroby proběhlo 30. prosince 2010. V té době již plnil emisní normu Euro 3. Celkem se za 30 let vyrobilo 2 090 000 vozů.

Do ČSSR bylo dovezeno okolo 35 000 těchto automobilů. Cena nového vozu v 80. letech byla 70 800 Kčs. Poslední vozy Lada-21053 s motorem 1.5 se k nám vozili do roku 1994.

Karburátor byl použit Ozon s mnoha vylepšeními. Modernizací prošel i systém řízení, čímž se o třetinu snížilo úsilí při otáčení volantu. Brzdy dostaly nový podtlakový posilovač. Nové byly i pneumatiky.

Motor byl použit o objemu 1,3 litru s rozvody poháněnými řemenem. Díky tomu se kromě hmotnosti motoru snížila i hlučnost o několik decibelů. Změnily se také převodové poměry v převodovce a hlavní převod reduktoru zadní nápravy, avšak ne do všech vozů byly montovány nové.

Do tohoto sedanu se montovaly také motory o objemu 1200, 1500, 1600 a 1700. K nám se vozily 1300 a 1500 (21053). Další motory montované v malém množství jsou naftové a s rotujícím pístem typu Wankel. Na export do Číny se pravděpodobně montovaly motory UZAM-412 z Moskvičů.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní