VAZ-2106

V prvních letech vývoje měl vůz označení VAZ-21031. V 70. letech si automobilka předsevzala každý rok představit nový model. 1970 VAZ-2101. 1971 VAZ-2102. 1972-73 VAZ-2103. 1974 VAZ-21011. Protože se vývoj Nivy pozdržel, tak v roce 1976 se VAZ-21031 začal vyrábět pod označením VAZ-2106.

2106 je vlastně zmodernizovaná 2103, jen s jinými detaily. Interiér se neliší téměř ničím. Kulaté budíky, ručičkové palubní hodiny. Tenký volant s obrázkem. Vůz dostal novou páčku stěračů a ostřikovačů. Nové opěrky hlavy, sedačky bez koženky (neplatí u typu 21061), tlačítko havarijní signalizace na středovém panelu.

Vývoz začal do zemí jako Finsko, Francie, Belgie, Austrálie, Nizozemí, Řecko, Norsko, Dánsko, Irák, Bulharsko, Kuba. Ale také do Kanady, kvůli které vznikla upravená verze splňující místní předpisy. Vývozní verze do Kanady měly stěrače světel a také nárazníky podobné jako z Nivy, v nich zabudované směrovky.

Byly provedeny úpravy převodovky, spojky. Některé verze vozu dostaly také vyhřívání zadního skla.

Zadní světla měla poprvé u ruských aut v jednom bloku jak poziční světla, tak směrové, brzdové i světlo zpátečky.

Od roku 1980 začaly všechny vozy dostávat karburátor Ozon. V 86. roce přišly brzdy a převodovka od VAZ-2105.

Postupem času ubývalo chromu z masky, stěračů, zpětných zrcátek i interiéru. Nahradil je plast. Nárazník byl také později používán z VAZ-2105.

Motor 1.6 litru dokáže rozjet vůz na maximální rychlost 152 km/h, zrychlení z nuly na 100 km/h za 17 vteřin. Spotřeba je okolo 8,5 litru na 100 km. Převodovka je čtyřstupňová. U novějších modelů se mohla objevit pětistupňová.

Do vozu se montovaly i menší motory (1500 – VAZ-21061, 1300 - VAZ-21063).

Do ČSSR bylo dodáno mezi lety 1977 a 1980 14088 vozů VAZ 2106, a mezi lety 1980-87 12152 vozů 21061.

Cena nového vozu byla ke konci 70. let 76 300 Kčs. Dovážel se k nám do roku 1987.

Výroba vozu VAZ-2106 skončila v AvtoVAZu 28. prosince 2001, když byla nahrazena ve výrobě desítkovou řadou. Poté se vůz vyráběl ještě v dalších třech továrnách v Rusku.

Výroba v Iževsku skončila v roce 2006. Celkem bylo jen v Toljatti ve VAZu vyrobeno 4 miliony 175 319 těchto aut. V Iž-Avto vzniklo 132 965 vozů. K tomu je třeba přičíst ještě sizraňskou a chersonskou výrobu a celkové číslo vyrobených sedanů VAZ-2106 se zastavilo na čísle 4 391 586 vozů. Nejvíce ze všech modelů VAZ.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní