Lada 2108 Samara

V 70. letech v Evropě začal přechod na výrobu vozů s poháněnou přední nápravou. Tato kombinace přinášela některé výhody, vůz byl lehčí, měl často lepší jízdní vlastnosti.

Osmička je třídveřová verze Samary. Jednalo se o první vůz s předním pohonem a karoserií hatchback. Mezi další názvy patřilo i označení Sputnik. Předchůdcem tohoto vozu je VAZ 2105 a 2107, které s tímto vozem konstrukčně vůbec nesouvisí. Samara byla v 80. letech nejžádanějším vozem východního bloku.

O vozu s přední poháněnou nápravou uvažovali na VAZu již od vzniku továrny. Specialisti se zaměřovali právě na toto uspořádání. V roce 1971 vyrobili malý vůz 1E1101, první auto s přední poháněnou nápravou. Novinkou u tohoto vozu bylo zavěšení předních kol McPherson.

Byly také testovány vozy Fiat-127, 128, Fiat Ritmo, a VW Golf. Ale byly u nich zjištěny velké nedostatky u předního pohonu v průběhu velkých změn teplot, a také na zaprášených hrbolatých polních cestách. Bylo jasné, že musí být vyvinut speciální automobil pro tuto zem. Licenčně bylo použito na Samaru a Nivu stejnoběžných kloubů od anglických firem.

Projekt Samary byl započat v květnu 1977. V následujících letech vznikaly prototypy. Byla zahájena spolupráce s firmou Porsche, jednalo se o dokončovací práce, především na motoru. Na projektu se podílely i italské firmy. Celkem bylo zakoupeno na technologie 20 licencí.

Vůz byl testován od polárních a sibiřských oblastí u Magadanu, až po Turkmenistán.

Vedle bezkontaktního zapalování, byl novinkou také francouzský karburátor Solex.

Název vozu byl nejdřív Sputnik, ale na export se začal používat název Samara, což se nakonec vžilo i v Rusku.

Automobil se začal vyrábět v SSSR v roce 1984.

Zezačátku se vyráběly vozy s krátkým předním plastovým předblatníkem, který se ale rychle deformoval od působení slunce a posouval od blatníků. Od roku 1991 se montoval nový předek s prodlouženou kapotou a blatníky.

Hatchback s pohonem přední nápravy. Motor s objemem 1,3 litru a výkonem 64 koňských sil. Převodovka mechanická pětistupňová. Maximální rychlost 150 km/h. Spotřeba 5,7 litru na 100 km. Motor je uložen napříč, což byla u ruských aut v té době novinka. Jedná se o čtyřválec. Ve voze je pouze posilovač brzd, žádný posilovač řízení.

Interiér byl již tvořen plasty, tak jako zahraniční vozy té doby. Na rozdíl od nich, ale interiér Samary žil svůj život. Rozvržou se a různě se hýbou. Pedály jsou navzájem umístěny příliš blízko sebe.

Přístrojová deska také prošla vývojem, od roku 1991 byl přidán otáčkoměr a ukazatel napětí, došlo ke změně ergonomiky přístrojů.

Konkurenčním vozem byl například Volkswagen Golf, Opel Kadett a Ford Escort. Dále například Seat Ibiza první série, pro kterou motor vytvořilo také Porsche, tento motor nabízelo i Rusům. Další konkurenční vůz byl i Škoda Favorit.

Samara existovala i v různých závodních verzích, jeden provozoval Agroteam Slušovice. S jinou Samarou začínal závodit budoucí jezdec Formule 1 Montoya. Další vůz vyhrál Rallye faraónů.

Samary se exportovaly na většinu kontinentů a byly hodně oblíbené. Dovozci na nich prováděli různé změny a vytvořili tak několik druhů kabrioletů. Na Samary lze vzácně ještě narazit od Kanady, přes Velkou Británii, až po Chile. Ve Francii vznikalo mnoho upravených verzí Samar s jiným vzhledem.

Motory v Samarách měly objem od 1100, přes 1300 po 1500.

Vůz se vyráběl mezi lety 1984 a 2004. Přibližně za 20 let bylo vyrobeno 884 651 vozů Lada 2108. Jeho nástupcem se stala Lada Samara II, konkrétně VAZ-2113. Těch se vyrobilo do léta 2013 pouhých 73 039 aut.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní