Lada 2109 Samara

V 70. letech se v Evropě staly oblíbenými hatchbacky, proto bylo rozhodnuto vytvořit tří a následně pětidvéřový automobil.

Devítka je pětidveřová verze Samary. Jednalo se o první vůz s předním pohonem a karoserií hatchback. Mezi další názvy patřilo i označení Sputnik. Předchůdcem tohoto vozu je VAZ 2105 a 2107, které s tímto vozem konstrukčně vůbec nesouvisí.

Zezačátku se vyráběly vozy s krátkým předním plastovým blatníkem, který se ale rychle deformoval od působení slunce a posouval od blatníků. Od roku 1991 se montoval nový předek s prodlouženou kapotou a blatníky. Proto byl do poloviny 90. let brán v potaz u inzerátů údaj, jak dlouhé má vůz blatníky. Nic jiného nebylo pro zájemce tak podstatné.

Vozy dostaly od roku 1987 plastové nádrže. Ale nakonec od nich zase upustili z důvodu pronikání benzínových výparů. Některá světla dodávaná Samarám, byla z Československa.

Standartní výbavou se stal zadní stěrač a ostřikovač. Všechny vozy měly hydrokorektor světel, některé i jejich stěrače. Do roku 1991 měly vozy malé ventilační otvory u malých bočních okének. Objem zavazadlového prostoru u hatchbacku je 330 litrů.

Motor je uložen napříč, což byla u ruských aut v té době novinka. Jedná se o čtyřválec. Ve voze je pouze posilovač brzd, žádný posilovač řízení. Ten se do těchto vozů montoval až v novém tisíciletí.

Interiér byl již tvořen plasty, tak jako zahraniční vozy té doby. Na rozdíl od nich, ale interiér Samary žil svůj život. Rozvržou se a různě se hýbou. Pedály jsou navzájem umístěny příliš blízko sebe.

Přístrojová deska také prošla vývojem, od roku 1991 byl přidán otáčkoměr a ukazatel napětí, došlo ke změně ergonomiky přístrojů.

V létě roku 1988 vyhlásil časopis Za ruljom (Za volantem) soutěž, za jak dlouho dojede auto z Moskvy do Lisabonu. Byla to odpověď na jízdu dvou portugalských novinářů s vozem Austin, kteří do Moskvy dojeli za 51 hodin a 30 minut. Začaly probíhat přípravy, rozhodlo se, že bude vybrán nejnovější vůz v SSSR, VAZ-2109. V té době ještě nebyl v sériové výrobě. Byly otestovány dva vozy, vybrán byl ten lepší, dostal elektronické zapalování Bosch, čyři přídavná světla Hella, a pneu Michelin na litých discích. Vůz startoval z centra Moskvy, za 46 hodin a 30 minut přijel ke branám hlavního portugalského města po 4811 kilometrech s průměrnou rychlostí 107 km/h. Byl to opravdový triumf.

Cestou nebyly žádné potíže s vozem, jen místo do Belgie jeli přes Nizozemí a při příjezdu k Lisabonu byly brzy ráno ještě brány města zavřené. Vůz byl poté vystavován na pařížském autosalonu. Dovozce ale vyměnil nápis 1500 na 1300, protože v té době se ještě vozy s 1,5 litrovým motorem nedovážely. Nechtěli aby zákazníci o něčem takovém prozatím věděli.

VAZ-2109 byl opravdu populární vůz v Rusku. O devítce bylo složeno několik písní od různých ruských kapel, například od Sektoru Gaza, ale i od mnohých dalších. Na konci 80. let se vyráběla hračka VAZ-2109 na dálkové ovládání, výroba probíhala na závodě Chartron v Charkově.

V polovině 90. letech začala výroba motoru 1,5 litru s jednobodovým vstřikováním.

Samara se vyráběla i v továrně Valmet Automotive plant ve finském městě Uusikaupunki jako EuroSamara, nebo Samara Baltic.

Cena nového vozu 2109 v 90. letech byla 223 900-236 900Kč. Do ČR bylo dodáno mezi lety 1990 a 1998 přes 250 vozů VAZ 2109.

Vůz se vyráběl mezi lety 1984 a 2004, bylo jich vyrobeno 1 615 995 milionu, nejvíce ze všech Samar. Výroba skončila 31. března 2004. Poté se vyráběl do roku 2011 na Ukrajině v závodě ZAZ. Jeho nástupcem se stala Lada Samara II, konkrétně VAZ-2114. Ten byl ve výrobním programu jako poslední model Samary až do 24. prosince 2013, celkem modernizovaných vozů bylo vyrobeno 923 930.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní