Lada 21099 Samara

VAZ-21099 je poslední model rodiny Samara první generace. Od osmiček a devítek se liší jen karoserií. V ostatním jsou to identické modely.

Když se v 80. letech objevila první Samara, jako nástupce žigulíků, došlo v Rusku k malé revoluci. Hranatý vůz srovnávali s mnohými zahraničními automobily. Auto bylo v té době moderní a ani dnes není natolik zastaralé, především na nenáročných trzích. Materiál uvnitř je nejčastěji plast.

Původně se měly Samary vyrábět jen jako hatchbacky, a sedan měl být až VAZ-2110, který se měl vyrábět na jiné lince. Protože však nebyly materiály na spuštění výroby nového sedanu na nové lince, začal se vyrábět na upravené lince pro hatchbacky i VAZ-21099 a VAZ 2110 se začal na vlastní nové lince vyrábět až v polovině 90. let.

Původní označení 2110 bylo u samarovského sedanu změněno na 21099 proto, aby se urychlily státní zkoušky, v podstatě se mělo jednat jen o modifikaci hatchbacku.

Sedan má oproti ostatním Samarám jiný předek, přístrojovou desku i další detaily, které se u ostatních Samar začaly používat až po čase.

Vůz se vyráběl od začátku roku 1991 do 30. července 2004. Za tu dobu bylo vyrobeno 953 000 těchto vozů. V novém tisíciletí začala výroba v LuAZu a ZAZ, do konce roku 2011 se tam vyráběl pod značkou ZAZ-21099.

Celkový počet vyrobených sedanů dosáhl 1 040 475 vozů. V průběhu let se do vozů vedle karburátorů, dávaly jak systémy Spi, tak Mpi.

Motor je s objemem 1499 kubických centimetrů, a výkonem 77 koňských sil. Převodovka je manuální, pětistupňová. Maximální rychlost 154 km/h. Spotřeba 6 litrů na 100 km. Auto s tímto motorem je poměrně dynamické, rozjíždí se z 0 na 100 km/h za 14 s.

Od roku 1997 začala výroba modelu VAZ-2115, který se řadí mezi Samaru II a který po roce 2004 plně nahradil předchozí sedan ve výrobě. Do konce roku 2012 bylo druhé generace sedanu Samara vyrobeno 752 957 vozů.

V malém množství se vyráběla Lada Victory, která měla poháněna všechna kola.

Objem zavazadlového prostoru je 425 litrů. Byl o 7% větší než u sedanů žigulíků, a také na rozdíl od nich je možné sklopit zadní sedačky, takže vznikne větší prostor.

Cena nového vozu 21099 v 90. letech 261 900 - 267 200Kč. Do ČR bylo dodáno mezi lety 1992 a 1998 okolo 160 vozů VAZ 21099

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní