VAZ-2121 Niva

V 70. letech dostaly sovětské automobilky za úkol vytvořit terénní vůz s vlastnostmi a pohodlým osobních vozů. Vytvořeny byly prototypy od Moskviče, Iže a VAZu.

První verze automobilky VAZ měla ještě plátěnou střechu, další už dostala pevnou. Automobil dostal přezdívku Krokodýl.

Niva měla v té době mnoho prvků z novinky VAZ-2106, na terénní vůz vypadala opravdu jako osobní automobil. Jeden západní časopis ji popsal jako Renault 5 na podvozku Land Rovera.

V roce 1972 byly vytvořeny první prototypy. Testy vozů probýhaly v horách na Uralu. Pro srovnání byly zakoupeny vozy Land Rover, Range Rover a UAZ-469.

V počáteční fázi málem projekt Nivy nevznikl, s výsledky totiž nebyli nejvyšší představitelé země spokojeni. Podle nich to byl zbytečně futuristický vůz, který nebude potřeba. Mladí konstruktéři málem dostali výpověď.

Výroba začala 5. dubna 1977. Export probíhal do více než stovky zemí celého světa. V 70. letech to byl jeden z mála terénních vozů, které měly pevnou střechu a pohodlný moderní interiér a také nízkou cenu.

V roce 1978 obdržel zlatou medaili a byl nazván nejlepším vozem své třídy na mezinárodní výstavě v Brně. V dalším roce auto obdrželo značku kvality SSSR.

V Rakousku v 80. letech v hornatých oblastech tvořily terénní vozy z 99% Nivy. Při stavbě Eurotunelu pod La Manchským průlivem, bylo nakoupeno pro stavbaře 45 vozů Niva. V Evropě některé firmy předělávaly Nivy na verze Cabrio.

V průběhu let výroba probíhala kromě Ruska i v Uruguay, Kolumbii, Ekvádoru, Řecku, Ukrajině a Kazachstánu.

Vůz se účastnil i mnoha závodů jako Paříž – Dakar, Paříž – Tunis, Paříž – Peking, Rallye faraónů.

Niva vytvořila mnoho světových rekordů. V roce 1998 vystoupala až do základního tábora pod Mount Everestem ve výšce 5200 m.n.m. V Tibetu se dostala do Himalájských hor do výšky 5726 m.n.m.

12 let Niva sloužila na ruské polární stanici v Antarktidě, kde musela pracovat v rozmezí od -54°C do + 4°C. Dvakrát se dostala i na jižní pól.

Experimentovalo se v menších sériích i s vozy prodlouženými, nebo s obytnou nástavbou, nebo jako pick-up, či kabriolet.

Na zadních bočních sloupcích jsou otvory větrání interiéru a karoserie. Interiér je oproti terénním vozům typu UAZ nebo LuAZ, které mají místo plastů holé kovy, útulnější.

Motor vozu je čtyřválec, většinou 1,6 nebo 1,7 litru s výkonem 80/83 koňských sil. Existují také verze s naftovým motorem 1,9 litru. Maximální rychlost 140 km/h. Převodovka je čtystupňová, později pětistupňová. Dále je zde dvoustupňová redukční převodovka a mezinápravový diferenciál s uzávěrkou. Spotřeba paliva okolo 9 litrů na 100 km. Nejnovější vozy mají i posilovač řízení.

Cena nového vozu se pohybuje okolo 240 000 Kč. Cena nového vozu v roce 1985 byla 107 500 Kčs. Do ČSSR byl vůz dodáván od roku 1980. Celkem bylo dovezeno do roku 1990 2271 vozů.

Po roce 1990 je Lada Niva nejprodávanějším vozem značky Lada u nás. Existuje verze Lada Niva Praktik, která se dělí na verzi bez zadních sedaček a jen se zaplechovanými oknami, nebo na verzi s laminátovou nástavbou, používanou také u Policie ČR.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní