ZAZ-1102 Tavria

Závod Komunár vyráběl nejdříve traktory, později slavné Záporožce, v 70. letech dostala továrna za úkol vytvořit nový automobil po vzoru Fordu Fiesta. Jenže zadání se průběžně měnila a zároveň nebyl na vývoj dostatek peněz, které šly do automobilky VAZ na vývoj Samary, která má také pohon přední nápravy.

Výroba začala v roce 1987, jednalo se o úsporný automobil, již v té době vznikla reklama pro západní trhy, kde řidič leje do nádrže benzín ze svého zapalovače. Tato reklama dostala na festivalu v Cannes Bronzového lva ve své kategorii.

Výroba vozu probíhala mezi lety 1987 a 2007, kdy byly na Ukrajině zavedeny ekologické normy Euro-2. Vozy sedan a kombi na této platformě se vyráběly do roku 2011. Vůz byl třikrát levnější než Samara.

Poslední vyrobený vůz ve verzi Slavuta byl v roce 2011 vydražen v aukci. Tavria a Slavuta jsou poslední čistě Ukrajinské automobily. Nyní se tam vyrábí upravené korejské a čínské vozy.

Název Tavria pochází z řeckého názvu Krymu.

Objem zavazadlového prostoru je 250 litrů. Motor je čtyřválec, s objemem 1.2 litru a výkonem 58 koňských sil. Převodovka je pětistupňová. Maximální rychlost kolem 158 km/h. Zrychlení z nuly na 100 km/h za 16 vteřin. Spotřeba okolo 5-7 litrů na 100 km. Brzdy jsou bubnové, vpředu kotoučové.

Dovoz do ČR probíhal mezi lety 1991-1995.Vznikla také verze s elektromotorem, především kolem roku 1993, většinou šli vozy na vývoz do Nizozemí a Švýcarska, v ČR jsou snad 2 vozy.

První varianty vozu ZAZ s pohonem předních kol můžete vidět na fotografiích níže.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní