ZAZ-966 Záporožec

Vývoj vozu začal hned po osvojení výroby menšího ZAZ-965. Hned v roce 1961 se objevily první prototypy. Továrna v Záporoží na Ukrajině však neměla velké zkušenosti s navrhováním vozů, takže práce se táhly hodně dlouho až byly použity prvky z mnoha aut, nakonec byl jako hlavní vzor použit západoněmecký NSU Prinz IV, částečně i Chevrolet Corvair. Vůz, který nahrazoval malého Záporožce 965, byl sice větší, modernější, ale taky mnohem dražší.

Výroba vozu probíhala mezi lety 1966 a 1972, kdy byl nahrazen modelem 968. Vůz je čtyřmístný. Motor je umístěn v zadní části vozu a je v jednom bloku s převodovkou. Chlazen je vzduchem. Starší verze se liší od verze 968 jinou maskou vozu, interiérem a některými detaily.

Vývoz Záporožců do zahraničí probíhal jak do Evropy přes finského a belgického prodejce a vyráběly se i verze s volantem napravo. Vývozní verze měly rádio, popelník a lepší hlukovou izolaci. Obchodní název byl Jalta a Eliette.

Vyráběly se verze určené invalidům s ručním ovládáním vozu. Ty tvořily 20% produkce. Invalidi měli tyto vozy buď zdarma, nebo se slevou.

Motor je čtyřválec s rozvody OHV, s objemem 1.2 litru a výkonem 41 koňských sil. Převodovka je čtyřstupňová. Maximální rychlost kolem 120 km/h. Zrychlení z nuly na 100 km/h za 28 vteřin. Spotřeba okolo 6,5 litrů na 100 km, ve městě až deset litrů. Brzdy jsou bubnové.

Stejný motor a mnoho prvků ze Záporožce měly obojživelné vozy LuAZ, vyráběné také na Ukrajině.

Vůz má nezávislé benzínové topení, které však v zimě dostatečně netopí. Naopak v létě se motor díky chlazení vzduchem přehříval, palivová pumpa přestávala podávat benzín a motor se vypínal v nevhodných situacích.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní