ZAZ-968A Záporožec

ZAZ-966 se vyráběl mezi lety 1966-1974. Od roku 1972 začala výroba modelu 968, který měl především modernizovaný motor, s výkonem 40 koňských sil. V roce 1973 začala výroba verze A, která měla vylepšený vzhled, dvouokruhové brzdy, bezpečnostní pásy a měkčí přístrojovou desku.

Od roku 1979 byl nahrazen modelem ZAZ-968M, který již neměl nasávací uši a vyráběl se do roku 1994. Nástupcem Záporožců byl vůz Tavria.

Motor je umístěn v zadní části vozu a je v jednom bloku s převodovkou. Chlazen je vzduchem. Starší verze se liší od verze M kulatými zadními světly, jednodušší přístrojovou deskou, jiné detaily přední masky.

Motor je čtyřválec s rozvody OHV, s objemem 1.2 litru a výkonem 27/40 koňských sil. Převodovka čtyřstupňová. Maximální rychlost kolem 120 km/h. Zrychlení z nuly na 100 km/h za 32 vteřin. Spotřeba okolo 6,5 litrů na 100 km, ve městě až deset litrů. Brzdy jsou bubnové.

Vyráběly se verze určené invalidům s ručním ovládáním vozu.

Vývoz Záporožců do zahraničí probíhal jak do Evropy – asi 5000 vozů ročně přes finského a belgického prodejce a vyráběly se i verze s volantem napravo. Vývozní verze měly rádio, popelník a lepší hlukovou izolaci. Obchodní název byl Jalta a Eliette. Ve východním německu se vtipkovalo, že díky Záporožci se stal i Trabant konkurenceschopný.

O těchto vozech vznikla spousta vtipů, jeden vůz je dokonce v Barnaulské zoo v zamřížovaném výběhu.

Vladimír Putin má Záporožce bílé barvy z roku 1972, který mu v mládí věnovala jeho matka, vůz vyhrála v loterii.

Stejný motor a mnoho prvků ze Záporožce měly obojživelné vozy LuAZ, vyráběné také na Ukrajině.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní