ZAZ-968M Záporožec

Výroba vozu probíhala mezi lety 1979 a 1994, jako náhrada modelu ZAZ-968A.

Vývoz Záporožců do zahraničí probíhal do Evropy přes finského a belgického prodejce a vyráběly se i verze s volantem napravo. Vývozní verze měly rádio, popelník a lepší hlukovou izolaci. Obchodní název byl Jalta a Eliette. Jenže koncem 70. let již klasický Záporožec zastaral, ale valuty ze zahraničí byly potřeba stále a proto se rozběhla modernizace na ZAZ-968M a zároveň probíhaly práce na modelu Tavria s pohonem předních kol.

Modernizace se dotkla přední masky a světel, přední měla sdružené s obrysovými, jiná byla také směrová světla. Rezerva se nyní přesunula z kufru dozadu k motoru. Nové byly i nárazníky. Nejvyditelnější změna se týkala uší, které sloužily k nasávání vzduchu k motoru. Ty zmizely. Místo nich se objevily malé mřížky. Díky tomu se vozu přestalo říkat ušatec a díky dělené karoserii na horní a dloní část byl srovnáván s krabičkou mýdla.

V interiéru se moc nezměnilo, především přibyly páčky volantu, nové bylo elektrické čerpadlo ostřikovačů.

Motor je umístěn v zadní části vozu a je v jednom bloku s převodovkou. Chlazen je vzduchem. Starší verze se liší od verze M kulatými zadními světly, jednodušší přístrojovou deskou, jiné detaily přední masky.

Motor je čtyřválec s rozvody OHV, s objemem 1.2 litru a výkonem 27/40 koňských sil. Převodovka čtyřstupňová. Maximální rychlost kolem 120 km/h. Zrychlení z nuly na 100 km/h za 32 vteřin. Spotřeba okolo 6,5 litrů na 100 km, ve městě až deset litrů. Brzdy jsou bubnové.

Vyráběly se verze určené invalidům s ručním ovládáním vozu. V letech 1992-1994 se vyráběly sériově také pickupy.

HLAVNÍ STRANA | AVTOEXPORT | AUTOMOBILY | KONTAKTY
GAZ | UAZ | Lada | | Moskvič | ZAZ | ZIL | KAMAZ | MAZ | Ostatní